Targeted: Online nieuwsbrieven testen

  • door

Nieuwsbrieven maken zelf bestaat uit twee onderdelen:

  1. Het ontwerpen van de nieuwsbrieven (wat ik vorige week behandeld heb met BreeFree);
  2. Het testen van de ontworpen nieuwsbrief.

Het tweede punt wil ik in deze post gaan behandelen door te kijken naar een tool die dit werk voor je uit handen neemt: Targeted.

Targeted is een tool die het mogelijk maakt om een nieuwsbrief te testen over verschillende e-mail clients. Hierbij kan gedacht worden aan Outlook (verschillende versies), Thunderbird, Apple Mail en Gmail.

Wanneer je inlogt kom je op het Dashboard. Daar vind je eerder aangevraagde tests, zoals in het voorbeeld mijn test voor een E-commerce nieuwsbrief. Ook kun je hier een nieuwe test aanvragen.

Dashboard

Dashboard

Op het ‘Nieuw screenshot’ scherm kun je een nieuwe test aanvragen. Dit proces bestaat uit een drietal stappen.

De eerste stap is het kiezen van de clients die je wilt testen. Dit zijn er heel veel. Ze zijn onderverdeeld in categorieën Desktop Clients en Mobile Clients, wat inhoudt dat je ze kunt testen op zowel de desktop, als mobiele telefoons. In de gratis test versie kun je enkel Outlook 2003 gebruiken, maar als je betaalt krijg je ook toegang tot de rest.

De tweede stap is het geven van een naam aan de test. Het is aan jezelf om hier invulling aan te geven, maar voor het overzicht is het handig om er een logische naam aan te geven.

Als laatste kun je de HTML code van de nieuwsbrief opgeven. Dit is de complete HTML van je nieuwsbrief, dus een ‘Kopieer alles’ zou moeten voldoen. De gekopieerde HTML kun je dan in het veld plakken, waarna je op ‘Create Screenshot’ klikt.

Nieuw screenshot

Nieuw screenshot

Je krijgt dan een laadscherm te zien waarop aangegeven wordt dat je even geduld moet hebben en dat ze er alles aan doen om het zo snel mogelijk voor je regelen. De techniek hierachter vereist dat ook wel. Targeted verstuurd je opgegeven HTML naar een intern e-mailadres. Daarna worden de aangegeven e-mailclients geopend en worden er screenshots gemaakt van verschillende scenario’s, zoals ook in het onderstaande screenshot te zien is.

Resultaat van de test in Outlook 2003

Resultaat van de test in Outlook 2003

De techniek hierachter vergt dus enige tijd om de screenshots voor je aan te leveren. Vooral als je veel clients wilt testen kan het daarom een tijdje duren voor het systeem klaar is. Je zou in de tussentijd wat anders kunnen gaan doen of een bakje koffie gaan drinken.

Targeted is dus een systeem waarmee je een nieuwsbrief kan testen binnen verschillende clients. Dit geeft je een soort garantie dat de nieuwsbrief die je verstuurd ook in verschillende clients goed aan komt. Dat kan, vooral als je een groot publiek hebt, erg handig zijn om te weten.

Targeted is een betaalde dienst. Je zult dus moeten betalen om alle mogelijkheden van het systeem te kunnen gebruiken. Je kunt het systeem eenmalig testen, maar dan kun je slechts Outlook 2003 gebruiken als test client. Dat geeft je dus niet veel mogelijkheden. Als je bereid bent om geld er voor te betalen, dan heb je aan Targeted een goede dienst waar je e-mails kunt testen over een hele hoop aan clients.

Betaalde opties

Betaalde opties